Wyróżniamy trzy główne zadania zarządzania finansami:
1) Planowanie finansowe (budżetowanie)
2) Realizacja planu finansowego (zapewnienie finansowania),
3) Kontrola planów finansowych
Praktyka pokazuje, że nie potrafimy zarządzać naszym domowym
budżetem. Nie widzimy też potrzeby, by zacząć to robić. Dlatego wydajemy
więcej niż powinniśmy, a oszczędzamy mniej, niż byśmy mogli. I zupełnie
nie wiemy, co dzieje się z naszymi pieniędzmi.
Wyjątkiem nie są tu nawet osoby, które z finansami mają do czynienia na
co dzień, w swojej pracy zawodowej: ekonomiści, dyrektorzy finansowi,
księgowi, właściciele prywatnych firm.
Tymczasem sensowne zapanowanie nad wydawaniem zarobionych pieniędzy oraz
mądre zagospodarowanie ewentualnych nadwyżek finansowych przychodzi nam
niezwykle trudno. Na tym etapie przeważnie zaczynamy się gubić, a pod
koniec miesiąca zastanawiamy się nieraz, jak to się stało, że aż tyle
wydaliśmy.
Na tym blogu postaram się pokazać że tak nie musi być.
Liczy się wiedza
Najważniejsze w tym wszystkim
to zrozumieć, że nasz domowy, prywatny budżet zasługuje na to, by
prowadzić go tak samo, jak budżet firmowy, a więc dokładnie znać całą
strukturę przychodów i rozchodów.
Taka wiedza procentuje i przeważnie w sposób bezpośredni przekłada się na coraz lepszy wynik na naszym koncie.
Dzięki temu będziemy mogli zupełnie profesjonalnie zarządzać naszymi
pieniędzmi, zarówno w skali miesiąca, jak również kwartału i roku.
Jak to się robi?
Prowadzenie domowej księgowości w najprostszej formie wymaga od nas
skrupulatnego zapisywania (w zwykłym zeszycie lub arkuszu kalkulacyjnym w
komputerze) pod odpowiednimi datami wszystkich wpływów i wydatków.
Można to robić codziennie wieczorem (raczej trudne do zrealizowania), raz na tydzień lub raz w miesiącu (najsensowniej).
Co nam to daje?
Zapanowanie nad domowymi finansami, chociaż początkowo może wydawać się uciążliwe i czasochłonne, wkrótce zacznie przynosić pożądane efekty.
Z pewnością nauczymy się w ten sposób wydawać o wiele mądrzej, niż
kiedyś i w sposób bardziej zaplanowany. Mamy też dużą szansę na
ograniczenie wydatków zupełnie niepotrzebnych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz